Apa itu ostematrik??



Mari kita baca fakta ini...


Dianggarkan satu daripada tiga wanita dan satu daripada 12 lelaki berumur melebihi 50 tahun kini menderita akibat osteoporosis di seluruh dunia. Kos bagi rawatan osteoporosis seluruh dunia untuk semua peringkat umur pula dijangka meningkat kepada AS$131.5 bilion (RM432.4 bilion) menjelang 2050. Selain itu, insiden keretakan pinggul di seluruh dunia dijangka meningkat sebanyak 240 peratus bagi wanita dan 310 peratus bagi lelaki menjelang 2050
-info http://e-kesihatan.blogspot.com



Osteoporosis ini atau mudah dikenali dengan kata lain bongkok. Adakah gejala bongkok ni merupakan proses semulajadi penuaan? Dalam ertikata lain, bila dah tua, automatik akan menjadi bongkok.



Hari ini saya nak memperkenalkan Ostematrix...
Apa itu ostematrix? Ostematrix adalah vitamin yang mengandungi Kalsium Magnesium dan Vitamin D yang telah diuji secara klinikal dan ianya mudah di telan. 








o    Kalsium bukan sahaja membina tulang dan gigi, malah ia membantu menetapkan ritma jantung, menyelesaikan masalah insomnia, membantu pengaliran gizi masuk dan keluar daripada membran, dan membantu dalam pembekuan darah. Kalsium juga sangat diperlukan dalam mempertahankan fungsi saraf dan otot, serta buah pinggang. Ia juga mengurangkan kadar kolesterol dalam darah.

o    Magnesium pula penting untuk metabolisma kalsium. Ia membantu untuk mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang, salah satu punca yang dipercayai penyebab migrain. Satu kajian telah dibuat ke atas Magnesium, dan didapati ia membantu mengurangkan sakit kepala migrain dan mengurangkan frekuensinya.

o    Vitamin D pula penting untuk penyerapan kalsium. Kalsium yang tiada vitamin D tidak boleh diserap oleh tubuh, dan boleh tertinggal sebagai batu dalam ginjal atau pundi kencing.  



Di samping  membina tulang yang kuat dan gigi, nutrien dalam Ostematrix juga bertindak:

  1. Membina tulang dan gigi yang kuat.
  2. Membantu mengekalkan tekanan darah yang normal.
  3. Membantu dalam pengecutan otot dan pelancaran saraf.
  4. Membantu mengurangkan simptom-simptom senggugut (PMS) seperti perut kembung (Bloating), kekejangan (Cramps), retensi air(water retention), mudah meradang(irritability) dan kemurungan(moodiness).
  5. Membantu proses penyimpanan dan pelepasan sesetengah hormon.
  6. Membantu perkembangan tubuh badan normal.
  7.  kandungan fosfat bagi mereka yang mengidap penyakit buah pinggan kronik

Kenapa ostematrik:

  • 1,000 mg (100% DV) unsur kalsium daripada sumber-sumber yang mempunyai tahap kepekatan yang tinggi dan mudah diserap dari alam semula jadi
  • 400 mg (100% DV) magnesium untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya
  • 400 IU (100% DV) vitamin D untuk merangsang penyerapan kalsium



Sekiranya anda mempunyai simptom seperti di bawah ini, anda mungkin adalah individu yang memerlukan Ostematrix.
  •  kerap keletihan
  • sentiasa kebas dan cramp anggota badan
  • biasa mengalami sakit belakang, sakit pinggang, sakit lutut dan sendi
  • mengalami masalah sembelit dan buasir
  • migraine atau kerap sakit kepala
  • tumit kaki pecah dan kasar
  • susah bangun tidur
  • mempunyai masalah gigi dan kuku mudah rapuh atau patah.

Ostematrix juga dapat memenuhi keperluan: 

  • Ibu-ibu dalam pantang yang mempunyai masalah sembelit
  • Ibu-ibu mengandung, terutamanya yang sering mengalami sakit pinggang, cramp dan kebas kakio
  • Ibu-ibu yang menyusukan si manja







Shaklee ID: 1197756
Emel: ibelieve1902@gmail.com
Contact No: 017 817 3762



***Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit***

Konversi Ukuran yang biasa digunakan dalam resepi.

Nota sukatan untuk diri yang mula-mula ingin belajar memasak untuk keluarga kecil ku. Hihih .
P/s: semua ini saya copy paste untuk nota saya. Kalau bermanfaat untuk anda. Syukur dapat membantu . hikhik

SATUAN UKURAN
satuan ukuran yg sering digunakan dlm resepi

cup
sdm = sendok makan
sdt = sendok teh
kg = kilogram
gr = gram
ons atau ounces
pon atau pounds

quart
pints
cc
ml = mililiter
ltr = liter, litre
galon

sejumput
ruas
siung
bh = buah
lbr = lembar
btg = batang
bks = bungkus
btr = butir

1 cup = 16 sdm
1 sdm = 15 gram
1 cup = 250 cc = 250 ml

Ukuran Amerika :
1 pound = 16 ounces = 454 gram
1 once = 28 gram
1 kg = 2,2 pounds
1 quart = 2 pints = 960 ml
1 pints = 2 cups = 480 ml
1 galon = 4 quarts = 3,8 ltr

Contoh bahan makanan yg diukur berdasarkan satuannya :

Tepung terigu 1 cup = 140 gram = 15 sdm
Gula pasir 1 cup = 225 gram = 17 sdm
Gula halus 1 cup = 160 gram
Gula palem 1 cup = 140 gram
Maizena 1 cup = 125 gram
Sagu/kanji 1 cup = 125 gram
Tepung beras 1 cup = 110 gram
Tepung roti 1 cup = 115 gram = 17 sdm
Almond bubuk 1 cup = 170 gram = 17 sdm
Kismis 1 cup = 190 gram = 12 sdm
Kenari cincang 1 cup = 150 gram = 10 sdm
Mete cincang 1 cup = 160 gram
Havermout 1 cup = 90 gram
Mentega/Margarine 1 cup = 200 gram
Minyak goreng 1 cup = 220 gram
Coklat bubuk 1 cup =112 gram

1 sdm garam = 10 gram
1 sdm gula pasir = 12 gram
1 sdm mentega/margarine = 12 gram
1 sdm terigu = 8 gram
1 sdm maizena = 8 gram
1 sdm coklat bubuk = 7 gram
1 sdm air = 15 gram
1 sdt Baking Powder = 4 gram

TELUR
Ukuran normal telur adalah 1 kg = 16 btr telur
Berat 1 btr telur ukuran normal = 62,5 gram
Berat rata2 1 kuning telur = 16 gram
Berat rata2 1 putih telur = 46,5 gram

Konversi Ukuran Satuan
Browsing kesana kemaaari mencari ukuran, jreng jreng *pake nadanya neng Ayu Ting Ting yaak nyanyinya*, hehe. Akhirnya dapetin, semoga bermanfaat yaa khususnya buat Mommies yg nggak punya timbangan/cup takar :)

Konversi dari cangkir/sendok makan ke gram:
Tepung tapioka 1 cangkir = 100 gram 1 sdm = 15 gram
Tepung terigu 1 cangkir = 110 gram 1 sdm = 10 gram
Tepung beras 1 cangkir = 120 gram 1 sdm = 15 gram
Tepung jagung 1 cangkir = 130 gram 1 sdm = 15 gram
Mentega/margarine 1 cangkir = 200 gram 1 sdm = 20 gram
Gula 1 cangkir = 220 gram 1 sdm = 30 gram

Konversi dari cangkir/sendok ke ml :
1 sendok teh (sdt) = 5ml
1 sendok makan (sdm) = 15ml
1 cangkir = 285ml

Konversi dari ml ke gram dan liter
1 mL = 0.9 gram
1 mL = 0.001 Liter

Ukuran Volume Bahan
1 sdt (sendok teh) = 5 ml = 5 cc
1 liter = 1.000 ml = 1.000 cc
1 sdm (sendok makan) = 15 ml = 15 cc
1dl = 100 ml = 100 cc
1 gelas (cup) = 250 ml = 250 cc
1 ml = 1 cc

Ukuran sendok
1 sendok makan peres = 3 sendok teh
1 sendok makan gula pasir = 15 gram
1 sendok makan mentega = 15 gram
1 sendok makan gula pasir halus = 12 gram
1 sendok makan terigu = 8 gram
1 sendok makan bubuk coklat = 6 gram
1 sendok makan tpg maizena/corn flour/ = 12 gram

Ukuran dasar
1 sendok teh = 5 cc
1 sendok makan = 15 cc
1 onz = 30 gram

Mentega :
1/4 cup Mentega = 57 g
1/3 cup Mentega = 76 g
1/2 cup Mentega = 113 g

Semua bahan Tepung dan Gula halus
1/8 cup (2 Tablespoons)
16 g .563 oz1/4 cup
32 g 1.13 oz1/3 cup
43 g 1.5 oz1/2 cup
64 g 2.25 oz2/3 cup
85 g 3 oz3/4 cup
96 g 3.38 oz1 cup
128 g 4.5 oz

Tepung Roti
1/4 cup 34 g 1.2 oz
1/3 cup 45 g 1.6 oz
1/2 cup 68 g 2.4 oz
1 cup 136 g 4.8 oz

Gula putih
2 Tbsp 25 g .89 oz
1/4 cup 50 g 1.78 oz
1/3 cup 67 g 2.37 oz
1/2 cup 100 g 3.55 oz
2/3 cup 134 g 4.73 oz
3/4 cup 150 g 5.3 oz
1 cup 201 g 7.1 oz

Bubuk Cokelat
1/4 c 55 g 1.9 oz
1/3 c 73 g 2.58 oz
1/2 c 110 g 3.88 oz
1 c 220 g 7.75 oz

Madu dan syrup
2 Tbsp 43 g 1.5 oz
1/4 c 85 g 3 oz
1/3 c 113 g 4 oz
1/2 c 170 g 6 oz
2/3 c 227 g 8 oz
3/4 c 255 g 9 oz
1 c 340 g 12 oz

1 cup = 1 gelas belimbing peres
1 cup terigu = 150 gram
1 cup tpg.ketan kemasan = 130 gram
1 cup tpg ketan baru = 190 gram
1 cup kanji/sagu = 100 gram
1 cup tpg beras baru = 150 gram
1 cup tpg roti kemasan baru( panir) = 150 gram
1 cup tpg roti buatan sendiri = 150 gram
1 cup gula halus yg tidak diayak = 250 gram
1 cup gula halus yg diayak = 175 gram
1 cup buah2an kering = 175 gram
1 cup susu encer/air/santan = 200 cc

KEBURUKAN ESP SHAKLEE

Salam sejahtera borneo & Penisular .
 Sempena promotion bulan sept 2015 ni, saya nak cerita tentang keburukan ESP Shaklee .. Tak percaya? Teruskan bacaan anda.



ESP Shaklee yang dihasilkan 100% menggunakan soya non-GMO berkualiti tinggi adalah sumber protein rendah lemak, 0 kolesterol, dan rendah indeks glisemik.
Protein baik ini akan membantu kita mengekalkan tenaga berjam-jam & memberi rasa kenyang lebih lama. ESP Shaklee juga mengandungi kesemua asid amino yang diperlukan oleh badan termasuk 9 asid amino yang tidak dapat dihasilkan sendiri oleh badan manusia.
Walaubagaimanapun, dengan segala manfaat protein ESP Shaklee ni tetap ada keburukannya.
Nak tau keburukannya?
1) Untuk orang yang malas, bila minum ESP ni badan akan bertenaga. Tak dapat nak bermalas-malas lagi.

2) Bagi yang tak suka kawal nafsu makan, bila minum ESP ni nafsu makan terkawal sendiri. Tak
dapat nak makan ikut nafsu dah.
3) Jerawat dan kulit kusam akan nyah dari muka pengamal ESP ni. Habislah takde lagi aktiviti kutil jerawat.
4) Ibu mengandung yang letih2, melepek sepanjang hari tak dapat nak melepek lepas minum ESP ni.
5) Berita buruk untuk strech mark!! Habislah pudar strech mark nanti lepas makan ESP. Jauhkan ESP dari Vitamin C tau. Nanti lebih buruk kesan dia. Habislah licin kulit perut nanti!
6) Perut buncit lepas beranak ceaser boleh kempis balik better jangan ambik sebab seluar jeans size kecil boleh muat.
Cukup dulu 6 keburukan ni. Banyak2 nanti tak best  pulak kan. Tapi dalam semua keburukan yang tersenarai tu, kesan paling buruk ialah MEMBAZIR bila kita beli tapi tak konsisten makan, biar je atas almari sampai beku.
Nak tau kebaikan ESP Shaklee pulak? Boleh hubungi saya untuk penerangan lanjut.
<3Facebook: Kezia wan
Shaklee ID: 1197756
Emel: ibelieve1902@gmail.com

Contact No: 017 817 3762


***Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit***